ICON Geneesmiddelenonderzoek
ICON is een toonaangevend bedrijf op het gebied van klinisch geneesmiddelenonderzoek en marktleider in Nederland. Het bedrijf voert onafhankelijk onderzoek uit naar de werking, veiligheid en effectiviteit van nieuwe of verbeterde medicijnen bij mensen. ICON is gespecialiseerd in ‘Early Phase’ onderzoek, waarbij voornamelijk bijwerkingen worden getest.
Senior marketeer
Bij ICON was ik als senior marketeer verantwoordelijk voor het succesvol werven van vrijwilligers voor klinisch geneesmiddelenonderzoek. Het doel was om onderzoeken tijdig vol te krijgen met zowel nieuwe als bestaande deelnemers. Om dit te realiseren zetten we een mix van wervingskanalen in, waaronder gerichte online campagnes, nieuwsbrieven, digital out of home-uitingen en organische content.
Mijn rol omvatte het ontwikkelen en bewaken van de communicatiestrategie, het creëren van content in lijn met de brandingstrategie en het aansturen van externe partners. Daarnaast gaf ik trainingen op het gebied van projectmanagement om interne teams te versterken en processen te optimaliseren.
Aanpak
Voordat ik bij ICON begon, heb ik onderzoek gedaan naar de bestaande marketingkanalen, hoe mensen aankijken tegen geneesmiddelenonderzoek en hoe zichtbaar het bedrijf op dat moment was. Deze inzichten vormden de basis voor een nieuwe marketingstrategie, die ik samen met interne en externe partners heb ontwikkeld.
Met deze kennis op zak zijn we aan de slag gegaan met het opzetten van nieuwe campagnes. Hiervoor werkten we samen met marketingbureaus, influencers en social media-experts. Ik geloof sterk in het opbouwen van duurzame samenwerkingen, waarbij ik altijd let op betrouwbaarheid, expertise, mate van afhankelijkheid en de verhouding tussen kosten en baten.
Het ultieme doel? Meedoen aan geneesmiddelenonderzoek net zo normaal maken als bloeddonatie. Daarvoor moesten we soms creatief zijn en de grenzen opzoeken, iets waar ik energie van krijg en waar ik mijn kracht in kwijt kan. Ik denk graag buiten de gebaande paden als het resultaat daarom vraagt.
Binnen ICON werken we met meerdere stakeholders, waaronder het Amerikaanse moederbedrijf. Dit vraagt om slim manoeuvreren binnen regelgeving en het zoeken naar mogelijkheden binnen de gestelde kaders. Een beetje schuren kan geen kwaad, zeker niet als je écht impact wil maken.
Onze primaire doelgroep is Gen Z, en onze campagnes draaien grotendeels op social media. Dit vraagt om korte, pakkende content die direct triggert en toch een duidelijke boodschap overbrengt. Ik heb meerdere campagnes opgezet en geproduceerd die hier specifiek op inspelen.
Het Resultaat
Met de nieuwe communicatiestrategie en een bijpassend brandbook is het gelukt om de database van vrijwilligers aanzienlijk te vergroten. Daarnaast hebben we nieuwe technologieën omarmd, waaronder een customer data platform (CDP), waarmee we gerichter en effectiever konden communiceren met onze doelgroepen.
Wat ik erg leuk en waardevol vond, is dat ik naast mijn marketingwerkzaamheden ook het team kon ondersteunen met trainingen en begeleiding op het gebied van project- en partnermanagement. Ik heb verschillende tools en werkwijzen geïntroduceerd die helpen om vooruit te denken, gestructureerd te plannen en efficiënter samen te werken.
Klaar voor de start? Boek nu Jouw kennismakingsgesprek in!