Groninger Museum
Als je aan een museum denkt, denk je waarschijnlijk aan een gebouw waar je naar binnen gaat, een kaartje koopt en prachtige objecten kunt bekijken en ontdekken. Maar wat als dat ook anders kan? Wat als je je huis niet meer uit hoeft om kunst te bewonderen en er zelfs over kunt discussiëren met andere kunstliefhebbers? Binnenkort is dat mogelijk op groningermuseum.nl.
Het plan? Koploper zijn op het gebied van digitalisering binnen de museum wereld. Ik vertel je graag meer over dit bijzondere project!
Projectmanager
Als projectmanager bij theFactor.e mocht ik de kartrekker zijn van dit bijzondere project. Ik was onderdeel van de gesprekken waarin alle ideeën samenkwamen en stelde de teams samen die de ideeën werkelijkheid gaan maken. Ik licht graag toe hoe ik dat heb aangepakt en vooral wat de grootste uitdagingen waren… die ik uiteraard niet uit de weg ben gegaan.
Aanpak
Als projectmanager wil ik het team zo min mogelijk beperken, zodat de expertises tot bloei komen. Maar ik denk ook mee met de klant en houd altijd rekening met kaders rondom tijd, budget en kwaliteit. Mijn tactiek is om het budget op te knippen en toe te wijzen aan fases binnen het project. Zo zet ik het eerste deel in voor het creatieve proces.
Ik begin met het selecteren van een team van designers, UX’ers en researchers. Door middel van een briefing van de opdracht kunnen zij aan de slag met het verkennen van de markt en het creëren van de eerste ideeën. Ze krijgen hiervoor een bepaald aantal uren, gebaseerd op het budget. Het doel: kom met een creatieve oplossing voor het digitaal ontsluiten van het archief op groningermuseum.nl. De demo die hieruit volgt, leg ik voor aan een technisch consultant. In hoeverre is dit idee haalbaar en wat zou het kosten om dit te bouwen? Met deze input ga ik terug naar het designteam voor een specificatieronde.
Het idee moet nu gaan passen binnen de kaders. Wat zijn de must-haves en wat zijn de nice-to-haves? Op deze manier kunnen we een demo geven aan de klant, die aan de verwachtingen voldoet op alle vlakken. Uiteraard nemen we hier ook extra’s in mee om te laten zien wat een aanvulling op het budget zou kunnen betekenen.
Na goedkeuring en fine-tuning van het idee, sluit ik een realisatieteam aan. In deze fase wordt de rol van de product owner (de klant) nog groter, want we gaan aan de slag met de definitieve designs en de backlog. De klant moet keuzes maken: wat is belangrijk en waar gaan we op focussen? Het proces van budgettering, monitoring, scrum events, plannen en risicobeheersing gaat nu echt van start. In een periode van vier maanden gaat het team als een geoliede machine aan de slag voor het mooiste eindresultaat.
Uitdagingen
Het museum is afhankelijk van subsidies en investeringen. Dit betekent dat ik het team moet uitdagen om out-of-the-box te denken. Hoe kunnen we met zo min mogelijk middelen een zo groot mogelijke impact maken?
De mogelijkheden van AI bieden voor dit project echt een uitkomst. Maar het is ook spannend omdat we dit nog niet vaak hebben gedaan. Hoeveel risico wil je nemen? Wat doen we als het uitwerken van de ideeën niet realistisch blijkt binnen het budget? En hoe krijgen we een bedrijf met weinig technische kennis mee in de nieuwste innovaties op het gebied van IT?
Resultaat
In november gaat de MVP live. Super spannend! De hoop is om daarna het digitale archief door te ontwikkelen, maar de overheid maakt het erg spannend op het gebied van subsidies. Samen met de product owner werk ik aan een gedegen plan van aanpak en geven we demo’s aan investeerders. Ik werk graag samen met mijn klanten en zie mezelf als een partner in plaats van een leverancier. Ik geloof dat een samenwerking meer mogelijk maakt dan een eenzijdige opdracht.
Klaar voor de start?
Boek nu ons kennismakingsgesprek in!
